De checklist voor het beginnen van een webshop
Heb je er ooit van gedroomd om je eigen webshop te beginnen en je producten aan een breder publiek te presenteren? Het starten van een webshop kan een spannende onderneming zijn, maar het vereist ook zorgvuldige planning en voorbereiding om succesvol te zijn. In deze blog geven we je een handige checklist voor het beginnen van een webshop. Van het kiezen van je niche tot het opzetten van betalingssystemen, we hebben alles voor je op een rijtje gezet.
Marktonderzoek cruciaal
Grondig onderzoek naar je doelmarkt en concurrenten is van vitaal belang. Begrijp wat er al beschikbaar is en zoek naar mogelijkheden om unieke waarde toe te voegen. Let hierbij op zaken als wat wil je aanbieden, waarnaar is vraag, wie is jouw doelgroep, in welke niche start jij jouw webshop, wie zijn jouw concurrenten en welke voorbeelden van webshops vormen jouw basis?
Juiste niche
Voordat je begint, moet je een niche kiezen waarin je passie en expertise liggen. Dit zal je helpen om je te onderscheiden van de concurrentie en een gerichte doelgroep aan te trekken. Het helpt ook om juist die niche te pakken, waarin je concurrenten miniem zijn of waarin geen grote namen gevestigd zijn.
Welke soort webshop?
Net zoals er verscheidene winkels zijn, zijn er ook meerdere soorten webshops. Je hebt webshops met eigen voorraad. Daarnaast heb je warenhuizen, waarbij je meerdere producten aanbiedt. Er is ook dropshipping, waarbij je geen eigen voorraad hebt maar bestellingen plaatst bij de leverancier. Deze bezorgt de producten rechtstreeks aan de klant.
Originele bedrijfsnaam
Het bedenken van een goede bedrijfsnaam kan nog lastig zijn. Het moet een originele naam zijn, die klanten aanspreekt, maar hij moet tevens passen binnen de Handelsnaamwet. Hierin staan een paar regels waaraan je bedrijfsnaam zich moet houden, zoals geen misleidende namen, geen namen stelen van concurrenten of niet de namen van andere mensen gebruiken. Begin je bijvoorbeeld een bestrijdingsdienst voor insecten, vliegen en ander ongedierte? Noem het dan geen bestrijdingsdienst & co, dit is niet origineel.
Vergeet de domeinnaam niet
Bij een webshop ben je er niet alleen met een leuke bedrijfsnaam. Een van de eerste en belangrijkste stappen bij het opzetten van je eigen webshop is het registreren van een domeinnaam. Je domeinnaam is je online identiteit en speelt een cruciale rol in het aantrekken van bezoekers en potentiële klanten.
Schrijf je in bij Kamer van Koophandel
Het inschrijven van je webshop bij de Kamer van Koophandel (KVK) is een essentiële stap om je bedrijf officieel te registreren en wettelijk aan de slag te gaan. Weet jij niet of een inschrijving noodzakelijk is? Let dan eens op deze drie criteria:
- Lever je producten of diensten?
- Verdien je geld met de levering?
- Bestaan je klanten uit meer mensen dan alleen familie en vrienden?
Is je antwoord op een of meerdere vragen “ja”, dan moet je je registreren. De Belastingdienst hanteert bovendien nog andere criteria. Controleer deze ook altijd even.
Bouw je webshop of laat deze bouwen
Het bouwen van een webshop is een spannende stap voor ondernemers die hun producten online willen verkopen. Een belangrijke beslissing die je moet nemen, is of je de webshop zelf wilt bouwen of het werk wilt uitbesteden aan professionals. Kies in ieder geval het juiste e-commerceplatform dat past bij jouw behoeften. Zorg voor een gebruiksvriendelijk en aantrekkelijk webdesign om de aandacht van bezoekers te trekken.
En nu starten
Beslis hoe je je producten gaat verkrijgen of produceren en beheer je voorraad efficiënt om tekorten te voorkomen. Presenteer je producten duidelijk en aantrekkelijk met hoogwaardige afbeeldingen en gedetailleerde beschrijvingen die potentiële klanten informeren. Integreer diverse betaalmethoden om het klanten gemakkelijk te maken om af te rekenen. Zorg voor een veilige en betrouwbare betalingservaring. Kies de juiste verzendopties en werk samen met betrouwbare fulfilmentpartners om tijdige levering te garanderen. Optimaliseer je webshop voor zoekmachines om organisch verkeer aan te trekken. Gebruik relevante zoekwoorden en pas SEO-best practices toe. Creëer een marketingstrategie om je webshop te promoten. Gebruik sociale media om een betrokken gemeenschap op te bouwen en potentiële klanten aan te trekken.
Eenmaal bezig
Bied uitstekende klantenservice via meerdere kanalen. Reageer snel op vragen en zorg voor een naadloze koopervaring. Houd de prestaties van je webshop in de gaten en gebruik analysehulpmiddelen om inzicht te krijgen in het gedrag van klanten. Efficiency is niet alleen belangrijk in de industrie, maar ook in webshops. Optimaliseer op basis van deze gegevens. Zorg voor een veilige online omgeving door SSL-certificaten en beveiligingsmaatregelen te implementeren. Bescherm ook de gegevens van je klanten. Denk vooruit en plan hoe je je webshop kunt laten groeien naarmate de vraag toeneemt. Kies daarom een platform dat schaalbaarheid ondersteunt. Je moet er hoe dan ook voor zorgen dat je je onderscheid ten opzichte van je concurrent.
Vond je deze blog interessant? Lees dan ook meer over het starten van een bedrijf of het starten van een bedrijf in het buitenland.